De ‘Gespannen Stilte’ van Ewald Sorbi

za 16 juni 2018 | 12:00 - 17:00


Gespannen Stilte, zo kunnen de schilderijen van Ewald Sorbi (1958) misschien wel het best worden getypeerd. Sorbi schildert naar de werkelijkheid, maar neemt daarbij geen genoegen met een eenduidig beeld. Liever verandert of manipuleert hij datgene wat hij waarneemt.

Zijn verrassende werk is van 9 t/m 24 juni te zien in Huis Kernhem.

Sorbi doet zijn inspiratie veelal op uit wat hij in zijn directe omgeving waarneemt. Maar wie zoekt naar een realistische weergave komt bedrogen uit.

Manipulatie van de werkelijkheid
Sorbi: “Ik schilder naar de werkelijkheid, maar ik ben niet uit op een kopie daarvan. Liever manipuleer of reconstrueer ik datgene dat ik waarneem. Ik laat elementen weg of voeg er juist weer andere aan toe”.

Dat levert vaak schilderijen op die enigszins vervreemdend overkomen en daarmee een spanning oproepen. De schilder ziet zijn werk dan ook verwant aan het magisch realisme en het surrealisme. Stilte, verval, verlangen, leegte, verrassing, humor en (zelf)spot zijn daarbij terugkerende thema’s.

De laatste jaren komen ook maatschappelijke onderwerpen, zoals de bankencrisis in zijn schilderijen voor. Sorbi: “Ook boosheid en onmacht blijken voor mij bronnen van inspiratie te zijn.”

Onverwacht
De meeste van zijn werken zijn echter niet voorzien van een maatschappelijke of politieke lading. Het zijn vaak simpele voorstellingen in een afgezonderde setting. Een eenzame boom of huis, een doodlopend pad geflankeerd door gekortwiekte bomen, drie pilaren van een toegangshek in een polder, een vervallen kapel, of een gedekte tafel bij maanlicht. Het zijn allemaal beelden die enigszins onverwacht en onwerkelijk overkomen, maar wel werkelijkheid zouden kunnen zijn.

De afgelopen twee jaar heeft Sorbi zich met name gericht op het schilderen van avonden, nachten en kaarslicht. “Van de nacht wordt dikwijls gezegd dat die aardedonker is. Maar de nacht heeft veel meer licht dan je zou denken. De lucht is in de eerste plaats lichter dan het landschap. En niet alleen de maan geeft licht, maar ook de wolken. En bij volle maan zijn er zelfs schaduwen.”

Contrasten
“De zachte contrasten door het subtiele spel van licht en donker boeien mij. En deze voegen een extra dimensie aan mijn schilderijen toe, waardoor de fantasie nog meer wordt geprikkeld”, aldus de schilder. Het zijn dan ook vooral zijn nachtelijke taferelen die een intrigerende spanning oproepen en waarop je in de verte een hond kan horen blaffen.

Meer informatie op de website van Ewald Sorbi