Barokensemble Giardino Musicale

Concert | zo 14 oktober 2018 | 12:00 - 13:30


Eva Harmuthová (blokfluiten en hobo)

Elske Tinbergen (barokcello en basviool)

Cvetanka Sozovska (klavecimbel)

Met het programma ‘O Nederland’ wil Giardino Musicale een beeld schetsen van de muziek in de Lage Landen, haar bloei en glorie beginnend in de Gouden Eeuw.

Componist en organist Jan Pieterszoon Sweelinck wordt gezien als de belangrijkste componist uit de Noordelijke Nederlanden op de grens van Renaissance en Barok. Van hem zijn o.a. meer dan 70 werken voor toestinstrumenten overgeleverd. Afkomstig uit de Zuidelijke Nederlanden is de Antwerpse componist Nicolaus a Kempis, o.a. bekend om zijn 4 bundels met sinfoniae voor huiselijk gebruik.

In herbergen waren vaak instrumenten beschikbaar voor iedereen die er op kon spelen. Er werden regelmatig korte liedjes gespeeld uit bundels zoals Oude en Nieuwe Hollantse Boeren Lietjes en Contredansen (met aansprekende en beeldende titels als: ‘De boer die was syn koetie kwyt’ en ‘Ik gink eens Vreyen tot Amsterdam’).

Edelman en diplomaat Unico van Wassenaer had een stiekeme passie: hij componeerde!

Naast musici en componisten van eigen bodem had Nederland in het algemeen en Amsterdam in het bijzonder ook een grote aantrekkingskracht op buitenlanders. De uitgeverij van Estienne Roger in Amsterdam publiceerde zo, naast muziek uit Nederland, ook heel veel muziek van buitenlandse componisten, waaronder hobosonates van Schickhardt (opgedragen aan Jan Willem Friso, Prins van Oranje en Nassau). Cellist en componist Alexis Magito (Rotterdam 1711) stamt uit een Duinkerkse acrobaten familie, die in de 18e eeuw in Nederland uitgebreid furore maakte.

Als kers op de taart maakt Giardino Musicale een uitstapje naar de Nederlandse hedendaagse muziek, en laat zij horen hoe deze op historische instrumenten klinkt.

Programma:

Nicolaus à Kempis (c. 1600-1676), Sinfonia 1 in d

(Uit: Symphoniæ unius, duorum, trium, IV. et V. instrumentorum adjunctæ quatuor 3. instrumentorum & duarum vocum. Antwerpen: Pierre Phalèse, 1647)

Alexis Magito (1711-1773), Sonate VI in D voor cello en klavecimbel

Adagio – Allegro – Ciciliana – Minuetto Primo/Secondo

(Uit: Six sonate for the violoncello e basso. Cambridge: John Wynne, c. 1759)

Unico van Wassenaer (1692-1766) Sonata terza in g voor blokfluit en klavecimbel

Grave – Allegro – Sarabanda.Grave – Giga presto

(Uit: manuscript: Sonate di Flauto a Solo et Basso per il Cembalo)

Pieter Dircksz Pers (??-??), Fantasia voor blokfluit en basviool

(Uit: ’t Uitnemend Kabinet, Tweede deel. Amsterdam: Paulus Matthysz., 1649)

‘De Speelman met een Oogh’

’te Haerlem in de Witte Swaen’

‘Allemande Quepeeren’

‘Droevige Princesse’

‘Ik gink eens Vreyen tot Amsterdam’

‘De boer die was syn koetje kwyt’

(Uit: Oude en Nieuwe Hollantse Boeren Lietjes en Contredansen, 1e, 3e & 4e deel.

Amsterdam: Estienne Roger, c. 1700)

Pauze

Willem Wander van Nieuwkerk (1955), Adagio, non adagio (1988) voor altblokfluit, cello & klavecimbel

Elias Bronnemüller (1666-1762?), Toccatina Ima in d

(Uit: Fasciculus Musicus; Leeuwarden, 1711)

Johann Christian Schickhardt (1682-1762), Sonata I voor hobo en basso continuo

Adagio – Allemanda Allegro – Allegro – Ciacona – Giga

(Uit: Sonates pour un Haubois ou Violon & Basse Continue, opera seconda. Amsterdam: Estienne Roger)

 

Aanvang: 12.00 uur.

Toegangsprijs € 10 incl. consumptie, € 5 voor muziekleerlingen van Cultura en CJP-pashouders.

Kaartverkoop vanaf 11.30 uur aan de zaal.

Let op: u kunt niet pinnen!